Skip naar content
digital natives
digital natives

Voordekunst is een machine geworden, met groei als gevolg

Het crowdfundplatform Voordekunst is een begrip in de culturele sector. In 2016 kwam er nieuw online platform om alle processen nog beter te laten verlopen. Directeur Kristel Casander vertelt waarom het oude platform aan vervanging toe was en hoe het proces vervolgens verliep.

Op de site, die in 2009 in het leven is geroepen, kunnen makers en instellingen projecten pitchen, waarna geïnteresseerden een donatie kunnen doen. “Eigenlijk draaien makers op ons platform hun eigen marketingcampagne. Daar komen aspecten bij kijken die zij normaliter niet oppakken en daar helpen we ze bij.” Per project is te zien hoeveel donateurs er zijn en hoeveel geld er is opgehaald. Ook het doel wordt helder gecommuniceerd. “Die inzichtelijkheid toont het belang van een project.”

Kunst en cultuur draait voor Kristel om datgene wat niet normaal is. Vernieuwen, verrijken en iemand op een andere manier laten kijken naar dingen. “Het is iets wat je normaal niet in je dagelijkse leven ervaart.” Voordekunst heeft als missie om het draagvlak van de sector tonen. “Voor ons is het belangrijk dat de makers ons kennen en dat de site goed functioneert. De dienstverlening moet goed zijn en de beoordeling voor ons werk ook.”

Soms moet je opnieuw beginnen

Het platform was in 2016 toe aan vernieuwing. “De start van de site in 2009 was meer een pilot”, vertelt Kristel. “We wilden zien hoe de sector en donateurs reageerden. Het project groeide met de tijd, de website werd telkens weer een beetje uitgebreid. Het zag er aan de voorkant goed uit, maar het hing allemaal houtje-touwtje aan elkaar.”

Voordekunst benaderde Digital Natives om te kijken naar nieuwe mogelijkheden. “Toen kwam ook het idee om helemaal bij nul te beginnen en een nieuw platform te bouwen. Ik moet erkennen dat we voor die tijd niet echt aan die optie gedacht hadden. Maar toen we meer zicht kregen op wat er anders kon, welke dingen er bijvoorbeeld geautomatiseerd konden worden, heeft dat onze ogen geopend.”

Meer oog voor het inrichten van de back-end

Een crowdfundplatform heeft in principe twee vaste elementen; een filmpje met bijbehorende tekst en een donatieknop. Die bleven dan ook. Maar de stap naar mobiel moest nog gemaakt worden, erkent Kristel. “En ook de aanmeldflow was een uitdaging. Hoe maak je een eerste idee aan? Hoe kunnen de creatieve makers vervolgens in het systeem doorrollen? En hoe komt de begeleiding van Voordekunst naar voren?”

Wat al die tijd meespeelde was dat het team van Voordekunst tot die tijd vooral oog had voor de voorkant van de site. “We waren vooral bezig met hoe de site eruitzag. Maar ook de afhandeling achter de schermen speelt een grote rol”, realiseerde Kristel zich gaandeweg. “Zo hebben we te maken met financiële overzichten en donatielijsten, die wil je op een goede manier inzichtelijk maken. Daarom hebben we niet alleen het aanmeldtraject verbeterd, maar ook de afronding van een project. Dat is immers net zo belangrijk.”

Het opnieuw opzetten van het platform, zorgde er wel voor dat de omvang van dat proces soms lastig te overzien was voor het team van Kristel. “Het vorige platform kreeg telkens een update, een nieuwe functie. Nu werd alles opgeknipt en hebben we nagedacht over wat de functie van elk onderdeel was. Daar zijn we ook op gaan meten. Die resultaten hielpen ons om het nut van een aanpassing in te zien.”

Conversiegericht doorontwikkelen aan het platform

In 2016 ging het nieuwe platform online en werd er een goed jaar gedraaid. Sindsdien zijn er ook nog vele verbeteringen aan de site toegevoegd. “Elk jaar doen we met Digital Natives een designsprint om weer wat dingen recht te trekken. Daarnaast zijn we meer gaan AB-testen op de site om de conversie naar donaties op peil te houden.” Ook is de mogelijkheid toegevoegd om naast een donatie een fooi te geven aan Voordekunst.

Het platform staat als een huis en Kristel is nog altijd erg blij met het resultaat. “Er zijn altijd dingen die nog verder doorontwikkeld moeten worden, of bugs die verholpen moeten worden. Maar het is nu echt een lopende machine geworden aan de achterkant.” Er is meer snelheid in het proces gekomen.”

Ook het aantal projecten is gegroeid. In 2015 werd er in totaal 3.1 miljoen euro opgehaald voor projecten, in 2018 was dit 4.9 miljoen euro. “Daar werkt het platform aan mee en dat was ook ons voornaamste doel.”

De toekomst van Voordekunst

Inmiddels is Voordekunst op het punt dat ze verder willen kijken. De crowdfunding en het donatiesysteem staan. De volgende stap is om te zoeken naar manieren om het platform duurzaam te houden, aldus Kristel. “De campagnes die nu lopen zijn vaak ad hoc, er is vlot geld nodig. Maar het liefst wil je een vorm van herhaling, zoals terugkerende campagnes. Daar is meer contact met publiek, donateurs en makers voor nodig.”

En dus wordt er nagedacht over een jaarlijkse campagne om donateurs te blijven betrekken. Ook wordt er gekeken naar andere vormen van doneren. Denk aan een structurele donatie aan een maker, zonder een concreet doel. Of een aantal donaties als doel, zonder een specifiek project. “We onderzoeken of we dat willen toevoegen aan ons platform, en denken ook na over relatiebeheer en experimenten met het werven van donateurs.”

Welke stappen er ook gezet gaan worden de komende jaren, het blijft altijd van belang dat het hele proces vooral niet te complex wordt, aldus Kristel. “Ik merk dat het nog steeds nodig is om uit te leggen wat crowdfunding is. Als wij een volgende stap willen maken, moet deze vooral behapbaar zijn en simpel werken. Het moet passen bij wat we al doen en een logisch vervolg zijn.”

Ja, een CRM is nuttig en waardevol, zegt Kristel. “Maar er zijn weinig accountmanagers die er blij van worden. Dus wil je uitbreiden? Dan moet dat onder de voorwaarde dat het niet ten koste gaat van gebruikersgemak. Zowel op technisch vlak, als in de communicatie naar buiten. We zijn voorlopig dus nog niet klaar.”

  • Voordekunst
  • Kristel Casander
digitaal vraagstuk?
bel +31 (020) 333 0880 of mail
naar hello@digitalnatives.nl