Skip naar content
digital natives
digital natives

Voordekunst

Meest succesvolle crowdfunding platform van Nederland met €42 miljoen aan donaties

Voordekunst is hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector. De missie is om ondernemerschap te stimuleren in de creatieve en culturele sector. Inmiddels heeft Voordekunst meer dan €42.814.174 opgehaald door 5.651 makers te verbinden met 430.017 donateurs.

De uitdaging

Digital Natives en Voordekunst gingen in 2014 een samenwerking aan op basis van een gedeelde visie over de toekomst van crowdfunding. Het doel was een volledig vernieuwd digitaal platform waarin zoveel mogelijk werkzaamheden van Voordekunst werd gedigitaliseerd. Dit legde de basis voor voordekunst 2.0.

Onze aanpak

Met customer journey- en service blueprinting workshops onderzochten we waar de grootste knelpunten binnen de organisatie lagen. Hieruit bleek dat de meeste ruimte voor verbetering in automatisering van het aanmeldproces zat. Want hoe combineer je de unieke persoonlijke begeleiding van voordekunst met de broodnodige automatisering om het aanmelden soepel te laten verlopen? Om dit te testen maakte we een prototype van het gehele aanmeldproces voor makers en voordekunst. Bijna alle handelingen werden geautomatiseerd – zelfs het ondertekenen van de contracten door makers wordt binnen het platform digitaal afgehandeld.

Op basis van de inzichten die hieruit volgden, gingen we aan de slag met het vormgeven en ontwikkelen van het nieuwe platform. We hanteerden een mobile first aanpak, waarin we kozen voor een slim card-systeem om projecten gemakkelijk te kunnen schalen naar verschillende schermen en apparaten. Ook het donatieproces werkten we uit voor mobiel en verkleinden we tot minimale handelingen – het merendeel van de donateurs kwam immers binnen via sociale media op de telefoon.

We stonden stil bij platform branding, wat voor een merk als voordekunst van groot belang is. Het sterke en positieve merkbeeld van voordekunst moest duidelijk naar voren komen in het platform. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de custom video player, de confetti bij geslaagde campagnes en de mogelijkheid om je eigen kunst te maken op de 404-pagina.

Na lancering van Voordekunst 2.0 in 2014 zijn we maandelijks het platform gaan verbeteren. Door samen de data en statistieken te analyseren blijven we steeds verbeteringen doorvoeren aan het platform. Elk jaar voeren we een aantal sprints uit om nieuwe features aan het platform toe te voegen.

In 2016 maakte Digital Natives en voordekunst o.a. de nieuwe voordekunst academie. Door de persoonlijke begeleiding van campagnes beschikt voordekunst over een schat aan data, kennis en inzichten. Deze opgedane kennis uit data en inzichten hebben we vertaald naar een educatieve omgeving voor makers. Zo ziet de maker altijd de informatie die precies op dat moment relevant is, in plaats van al overweldigd te worden in de allereerste stap. Bovendien geeft dit een spelelement, een stimulans om steeds een stapje verder te gaan.

De resultaten

Met het vernieuwde voordekunst ontwikkelde Digital Natives een donatieplatform waar meer dan 4000 makers succesvol campagnes lanceerden. Het slagingspercentage van de campagnes is ruim 80%. Het automatiseren van het aanmeldproces speelde hierin een belangrijke rol. Daarnaast steeg het aantal unieke sessies op het platform met 42%, de mobiele conversie met 18%, de donaties met 43% én realiseerden we 41% omzetgroei.

Door de slimme combinatie van automatisering en persoonlijk begeleiding, en het datagedreven optimaliseren, is het platform 10 jaar na oprichting succesvoller dan ooit. Er is al zo’n €28.800.000 gedoneerd. Voordekunst blijft daarmee het grootste donatieplatform van Nederland, met ruim 275.000 donateurs en meer dan 4.000 makers.

Elk kwartaal kijken Digital Natives en voordekunst samen naar de data en analyseren we de resultaten. Zo bepalen we hoe we verder ontwikkelen en waar de grootste impact te behalen valt. Samen denken we na over de toekomst van crowdfunding en bewegen we ons stapsgewijs in de richting van crowd engagement.

In 2020, tijdens de COVID-19 crisis, bedachten Digital Natives en voordekunst actiecampagnes om kunst en cultuur mogelijk te blijven maken. Anders dan de standaard campagnes bieden actiecampagnes kunstenaars een kans om op korte termijn geld op te halen zonder concreet doel of vaste looptijd. Zo haalden we in de afgelopen maanden ruim €135.000 op om makers die last hadden van de corona maatregelen te steunen.

digitaal vraagstuk?
bel +31 (020) 333 0880 of mail
naar hello@digitalnatives.nl