De story map als leidraad voor een sterk digitaal platform
Waarom user stories alleen niet genoeg houvast bieden
User stories zijn een veelgebruikte methode in productontwikkeling om de behoefte van de doelgroep in kaart te brengen.
Hoewel user stories zeker waardevolle inzichten opleveren - ze zorgen immers dat je denkt vanuit de doelgroep - bieden user stories alleen nog niet voldoende context om slimme productkeuzes te maken.
Losse user stories zijn namelijk lastig te prioriteren. Ze vertellen nog niets over wat de meeste waarde toevoegt voor de doelgroep en staan niet in het perspectief van de product paden die door hen worden doorlopen.
De story map als leidraad voor de platform MVP
Hoe zorg je ervoor dat je een MVP samenstelt die daadwerkelijk de elementen bevat die de juiste waarde toevoegen voor je doelgroep, zodat zij hun doel(en) kunnen bereiken?
Bij Digital Natives gebruiken we daar Jeff Patton's story map voor. Dat is een visuele methode om een backlog te bouwen. Het zet de user stories in perspectief van de journey van de doelgroep(en).
Waaruit bestaat de story map?
1. De backbone als ruggengraat
De backbone is de ruggengraat van je product; dit is het belangrijkste pad dat je doelgroep doorloopt. Een backbone bestaat uit hoofdactiviteiten en bijbehorende stappen. Hoofdactiviteiten, oftewel epics, zijn de belangrijkste stappen die je doelgroep doorloopt. Deze stappen volgen elkaar in chronologische volgorde op en eindigen met het behalen van het doel van de doelgroep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vergelijken van producten, gevolgd door het kopen van een product. Onder de hoofdactiviteiten noteer je kleinere stappen die iemand doorloopt om zijn of haar doel te bereiken, bijvoorbeeld het invullen van betaalgegevens.
2. Een backlog van features
Onder de backbone creëer je de backlog van features. Welke features zijn er nodig om de stap erboven te behalen? En welke zijn nice-to-have, om de ervaring nog beter te maken? Features worden geordend op prioriteit, met de belangrijkste bovenaan. Belangrijk betekent hier: noodzakelijk om de stap uit te voeren, maar ook noodzakelijk voor een goede gebruikservaring. Wat brengt de doelgroep echt waarde?
3.Opdelen in releases
Als je de backbone en backlog klaar hebt kun je de verschillende releases gaan bepalen. Simpelweg door een lijn tussen de features te trekken, waarbij de eerste release de Minimum Viable Product is. Nu komt het erop aan om de juiste keuze te maken. Hier komt je story map dus goed van pas, want het biedt een duidelijk overzicht van het hele product. Kijk goed naar wat de essentie van het product is. Waar maak je je waardepropositie waar? Denk goed na welke onderdelen er nodig zijn om het concept te valideren. Waar kan je van leren om het vervolg van je product te bepalen?
4. Roadmap voor de toekomst
Zodra je story map staat en je bepaald hebt wat de MVP is, kun je gaan ontwerpen, ontwikkelen, meten en uiteindelijk leren van de eerste release. De story map hoeft dus niet na livegang in een la te verdwijnen, want het is de basis voor je doorontwikkeling. Je kunt nieuwe ideeën toevoegen of prioriteiten aanpassen op basis van wat je hebt geleerd. Trek nieuwe lijnen tussen de features om de 2e, 3e, of 4e release te bepalen.
Meer weten? In ons magazine lees je meer over platform strategie en digital design om ijzersterke producten mee te ontwerpen.