6 digitale strategieën voor het creëren van waarde bij bestaande organisaties
Het digitale bureau Made by Many uit Londen analyseerde twintig klanten om patronen te herkennen in strategie en impact. Het resultaat leverde zes verschillende digitale strategie-playbooks op.
1. Digital voegt waarde toe aan bestaande producten en diensten
De meest gebruikte digitale strategie is om waarde toe te voegen aan een organisatie met een bestaande propositie met een established klantenbestand. Het bestaande product of dienst blijft bestaan, maar om het waardevoller te maken wordt er een digitaal component aan toegevoegd. Neem bijvoorbeeld een mijn-omgeving van een verzekeringsmaatschappij. Het verzekeringsproduct zelf is precies hetzelfde als twintig jaar geleden, maar er is een fijn digitaal component aan toegevoegd die waarde levert voor de consument.
2. Disruptie van categorieën en waardeketens
Disruptie kan op meerdere manieren: door structurele inefficiënties in een waardeketen weg te halen, of door een keten over te slaan om in te breken in een andere sector. Voorbeeld hiervan is de disruptie door app-bezorgers van de restaurantketen. Tijdens de corona-lockdown zijn restaurants voor het eerst overgegaan op bezorgen – en daarmee heel succesvol geworden. Restaurant Choux uit Amsterdam is hier een voorbeeld van. Vanwege het succes van afhalen wachten ze nu zelfs met teruggaan naar de normale gang van zaken als restaurant.
3. Nieuwe manieren vinden om bestaande bedrijfsmiddelen te exploiteren
Digitale producten kunnen oude bedrijfsmiddelen opnieuw exploiteren, of het nou gaat om data, intellectueel eigendom, loyale klanten of andere goederen en netwerken. Neem bijvoorbeeld de Rijksstudio webapplicatie van het Rijksmuseum. Doordat ze de bestaande collectie (bedrijfsmiddelen) hebben gedigitaliseerd kun je nu een poster of ansichtkaart maken en bestellen van een schilderij uit de collectie. Hiermee ontwikkelen ze een nieuw businessmodel op basis van bestaande middelen. Belangrijk is dat er aan een echte gebruikersbehoefte kan worden voldaan.
4. Nieuwe en betere kanalen om de markt te bedienen
Dit is de basis geweest voor de groei van het web: het online kanaal, e-commerce, die een nieuwe, kostenefficiënte manier van distributie en levering met zich meebracht. Als de kanalen eenmaal gekozen zijn dan zijn er nog genoeg manieren om het kanaal verder uit te diepen en een betere digitale ervaring te leveren aan de klant.
5. Kosten verminderen, tijd reduceren, proces verbeteren en minder fouten maken
Het internet heeft allerlei nieuwe manieren gecreëerd om het productieproces van een dienst of product te verbeteren. Een van de belangrijkste is de mogelijkheid om te co-creëren. Door middel van netwerken kunnen veel mensen tegelijkertijd aan diensten en producten werken om ze te verbeteren en te innoveren. CRM-tools en andere business-systemen zorgen ervoor dat hele bedrijven gezamenlijk kunnen werken in een keten. Tegenwoordig begint remote werken de norm te worden.
6. Nieuwe waardecreërende platforms, netwerken en ecosystemen
Deze strategie maakt de handel tussen informatie, goederen of geld mogelijk via een platform dat meestal een beroep doet op network effects. Wij noemen dat ook digitale platformen. In het geval van een digitale marktplaats door het faciliteren van transacties tussen meerdere kopers en verkopers, waarbij de waarde die gecreëerd wordt zit in de relaties en data die het genereert.