5 oplossingen gegeven om niet meer in de val van je eigen hersenen te trappen

Pexels photo 2239700

Iedere week houden onze Digital Natives het nieuws in de gaten. Deze week selecteerde Digital Marketeer Marije het artikel ‘Why Our Brains Fall for False Expertise and How to Stop It’.

Het onderzoek van de psycholoog Daniel Kahneman (bekend van het boek Thinking fast and slow) wordt vaak aangehaald bij marketingvraagstukken. In zijn onderzoek maakte hij korte metten met het idee van de rationeel calculerende mens die in zijn eigen voordeel handelt. Daarvoor in de plaats introduceerde hij de feilbare menselijke psyche in de economie, gekenmerkt door gebrekkig oordeelsvermogen in onzekere omstandigheden. In dit artikel wordt het onderzoek toegepast op de groepsdynamiek in een overleg. En dan in het bijzonder over hoe bepaald wordt welke persoon de meeste autoriteit heeft.

Shortcuts

Op het moment dat we niet heel bewust nadenken dan gaan we over op een onbewuste beredenering die gebaseerd is op shortcuts. Als we op onze shortcuts afgaan, dan betitelen we iemand tot de slimste persoon in de ruimte wanneer hij bijvoorbeeld het hardste praat van de groep, de langste persoon is of iemand is die veel gelijkenis met onszelf vertoond.

In het artikel worden vijf oplossingen gegeven om niet meer in de val van je eigen hersenen te trappen. Lees het hier