Wat zijn de nieuwe features in Google Tag Manager?

Tag

Deze week selecteerde Digital Marketeer Marije een artikel over Google Tag Manager. Welke nieuwe feature springt er wat haar betreft uit?

Trigger element visibility

Google Tag Manager heeft de laatste tijd allerlei nieuwe handige nieuwe features gereleased. Simon Ahava schreef dit artikel over de nieuwe mogelijkheden in digital analytics. Vooral de trigger element visibility vind ik te gek omdat het zo veel mogelijkheden biedt. Op dit moment meten we vaak alleen de pageviews en de interacties (clicks) op een bepaalde pagina. Dit vertelt ons alleen niet welke elementen de bezoeker heeft bekeken; zoals een call-to-action, formulier, advertentie of een belangrijke paragraaf in je tekst. Met element visibility kan dit vanaf nu wel.

Dit maakt het gemakkelijker om bijvoorbeeld landingspagina’s of artikelpagina’s te optimaliseren; hoe begeleid je de lezer van titel, tot introductie en vervolgens van paragraaf tot paragraaf naar de call to action en/of het volgende artikel. Daarnaast kan je de conversie van bijvoorbeeld een leadformulier veel nauwkeuriger berekenen (en dus ook optimaliseren) omdat je weet of een deze écht gezien is.