Skip naar content
digital natives
digital natives

Waarom superhelden niet in een development-team horen

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Front-end developer Riekus aan het woord. Hij selecteerde het artikel ‘The Problem With Heroes In Software Development’ van Beekey Cheung. Waarom horen superhelden niet in een development team?

Elk team krijgt er vroeg of laat mee te maken: een onvoorziene bug in een product, met een beetje pech midden in de nacht. Een developer heeft storingsdienst, wrijft de slaap uit zijn ogen, werkt net zo lang door tot het probleem opgelost is en gaat weer slapen. De volgende dag ontvangt deze persoon een hoop lof en dank en hopelijk de kans een beetje uit te slapen. Probleem opgelost, het team is een held rijker!

Heldhaftig als het mag klinken, er zijn de nodige kanttekeningen te plaatsen bij het effect hiervan op een team. Het artikel ‘the problem with heroes in software development’ stipt dit probleem aan en komt met handreikingen. Wat is het geval? Met helden in een team kan er een ongezonde ’cultuur van crisis’ ontstaan, die op zowel het team als de Clark Kent / Wonderwoman in kwestie een negatieve uitwerking heeft: een team dat is ingesteld op het bestrijden (en dus het bestaan) van crises gaat daaraan wennen. Dat creëert rollenpatronen en verwachtingen. Het oplossen van crises is iets heel anders dan het voorkomen ervan.

Een team is er veel meer bij gebaat om zich de taken, die de held uitvoert, eigen te maken. Zo kan het hele team zich ontwikkelen, problemen voor zijn en is er een gedeelde verantwoordelijkheid voor het geval de held een keer met griep (of erger) thuis zit. Voor de held zelf is dit ook een stuk prettiger: die hoeft zich niet constant met crises bezig te houden en kan andere vaardigheden ontwikkelen. Wie altijd branden blust grijpt al snel naar de brandslang als oplossing. Om in termen van code te spreken: oplossingen komen er meestal wel, maar dit zijn zelden de beste voor de lange termijn. Goede debriefing – of, zoals het in de comments genoemd wordt: post mortem – is dan ook heel belangrijk om een volgende crisis dragelijker te maken. Want een volgende crisis gaat er onvermijdelijk komen.

Een aantal take-aways uit het artikel en de uitstekende comments:

  • Crisismanagement is iets heel anders dan het voorkomen van crises.
  • Een held in de organisatie moet je even serieus nemen als je een crisissituatie zou nemen.
  • Schrijf code zo dat er in het geval van crisis behulpzame error logs zijn.
  • Developers die op een held rekenen ontnemen zichzelf de kans om beter te coden.
  • Door van crisis naar crisis te springen ontwikkelt een held alleen maar de skills om crises te beheersen.
  • Zorg voor goede debriefing na elke crisis, en deel deze binnen het team.

Heb je nog vragen aan Riekus naar aanleiding van bovenstaand artikel? Mail hem via hello@digitalnatives.nl

digitaal vraagstuk?
bel +31 (020) 333 0880 of mail
naar hello@digitalnatives.nl