Het design van alledaagse zaken
Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Wat valt ons op? Deze week is Strateeg Bart aan het woord. Hij selecteerde een artikel over het boek ‘The design of everyday things’ van Don Norman. Een boek uit 2013, maar voor product managers nog steeds relevant als het over design thinking gaat.
Eerder deelde collega Elmar een artikel over design thinking en verschillende perspectieven op product management en ontwikkeling. Komend uit een business en technologie omgeving heb ik de laatste maanden veel geleerd en toegepast vanuit ‘design thinking’ als het over product ontwikkeling gaat.
Human-centered design
Het benaderen van een digitaal product vanuit business, technologie en design helpt mij, en onze klanten, om sneller en een beter digitaal product te creëren en te laten groeien. Dat ‘beter’ en ‘sneller’ is natuurlijk subjectief, maar het toepassen van verschillende methodes uit design thinking, service design, design research of give it a name helpen je om je klant en/of gebruiker beter te leren kennen. En daarmee kun je je product waardevoller maken. In het boek noemt Norman dit human-centered design (HCD). Je moet tijd met je klanten doorbrengen en hun begrijpen. Observeer hun gedrag in hun omgeving en identificeer hun problemen, kansen en triggers voor het gedrag.
Vind het juiste probleem voordat je start met het oplossen ervan
In het boek, en het artikel, worden tools aangereikt om (meer) begrip te creëren over het gedrag, problemen en doelen van klanten. Een die ik zelf erg nuttig vind en toepas in verschillende situaties is de ‘Five Whys’. Het gaat er hier om dat je het juiste probleem vindt voordat je start met het oplossen ervan. Dit klinkt logisch, maar vanuit de business of technologie kant van product management en ontwikkeling wordt nog wel eens gestart met iets op te lossen zonder het juiste begrip. Het doel van de Five Whys is om het ultieme, fundamentele doel van een activiteit die iemand wil bereiken te vinden. En daar kan je digitale product op inspelen zodat het uiteindelijk waardevoller is voor je klant.
Product managers, en een ieder die bezig is met het maken van digitale producten, challenge jezelf om meer te leren over je gebruiker en maak een ‘beter’ product!
Heb je vragen aan Bart naar aanleiding van dit artikel? Neem contact op via hello@digitalnatives.nl