Sint Maartenskliniek nu ook online verder in beweging

Sint maartenskliniek M

De Sint Maartenskliniek, specialist in bewegingszorg, heeft een compleet vernieuwde website. Digital Natives is verantwoordelijk voor zowel de strategie van de website als de vormgeving en de technische realisatie. De nieuwe site is vooral bedoeld voor mensen met klachten op het gebied van houding en beweging, die meer willen weten over hun aandoening en de behandelmogelijkheden. De website is het centrale online punt voor patiënten om zich voor te bereiden op de behandeling, en voor de kliniek is het de eerste stap in vernieuwing van een breder spectrum aan digitale services

Design research fase

Bij de aanvang van het project is gestart met een strategietraject gevolgd door een design research fase. Een heel belangrijk onderdeel voor het scherp krijgen van de service behoefte bij zowel patiënten als werknemers. In deze fase zijn verschillende betrokkenen geïnterviewd: patiënten, medewerkers van de Sint Maartenskliniek en huisartsen. Op basis van het onderzoek is de service in kaart gebracht. Zo zijn er uitgebreide customer journeys gecreëerd om het zorgpad van verschillende eindgebruikers duidelijk vast te leggen. Alle inzichten zijn vervolgens verwerkt in een prototype dat getest is onder de eindgebruikers.

Moderne vertaling van de huisstijl

De resultaten uit het design research traject zijn, samen met de Sint Maartenskliniek en Johnny Wonder, vertaalt naar een programma van eisen voor fase 1 en naar een aantal thema’s voor de lange termijn roadmap. Onderdeel van het design traject was een moderne vertaling van de huisstijl naar de digitale omgeving. Elmar Kruitwagen, lead designer en art director bij Digital Natives: “De Maartenskliniek staat bekend om haar hoge kwaliteit en professionaliteit, een juiste representatie online was gedateerd. Een speerpunt voor het project was om middels het vernieuwde ontwerp de herkenbaarheid hierop terug te brengen en het imago kloppend te maken.”

Projectleider website en interim-hoofd communicatie van de Sint Maartenskliniek, Ilse Schasfoort: “Onze nieuwe website is meer dan alleen een mooi nieuw digitaal visitekaartje voor potentiële patiënten, we bieden hen ook een handleiding om de eigen behandeling te helpen voorbereiden. Zoals één van de testers al opmerkte vlak voor de livegang: “De Maartenskliniek is met deze site ook online verder in beweging.” Patiënten die binnenkort hun behandeling starten, of die al volgen, kunnen de site ook goed gebruiken als een soort handleiding. Op die manier hopen we dat patiënten nog betere beslissingen kunnen nemen over de behandeling en minder spanning ervaren voor en tijdens de behandelingen.”

Content duidelijk aanbieden voor de eindgebruiker

De kliniek heeft vier kernspecialismen – orthopedie, reumatologie, revalidatiegeneeskunde en pijnbestrijding. Daarbinnen zijn meer dan 200 behandelmogelijkheden beschreven voor meer dan 85 aandoeningen. Een belangrijk onderdeel in de realisatiefase was de hoeveelheid content makkelijk vindbaar maken voor de eindgebruiker. Er is een duidelijke link aangebracht tussen de verschillende klachten en mogelijke behandelingen. De gespecialiseerde kinderzorg heeft een aparte plek gekregen binnen de website. De nieuwe website is ontwikkeld op basis van het Craft CMS. Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier het resultaat: https://www.maartenskliniek.nl