Hoe Google het doet: rapid UX research
Onze Digital Natives houden contant de ontwikkelingen bij op het gebied van digital. Deze keer selecteerde UX Designer Renske het artikel ’Rapid UX Research at Google’. In het artikel wordt uitgelegd hoe het onderzoeksteam binnen Google een format heeft samengesteld om in korte tijd onderzoek uit te voeren. Ze doen het onderzoek in één week, waarbij je begint met de onderzoeksvraag en eindigt met een presentatie van de bevindingen.
Binnen Digital Natives doen we regelmatig onderzoek, ook trajecten van een week. Toch bevat dit artikel nog een paar belangrijke lessen die we je niet willen onthouden;
Start met het opstellen van de onderzoeksvraag
In het format van Google start het hele team (onderzoeksteam en stakeholders) samen met het opstellen van een onderzoeksvraag. Dit is het allerbelangrijkste, want zonder vraag krijg je nooit een antwoord.
Betrek alle stakeholders zo veel mogelijk bij het onderzoek
Het is belangrijk om stakeholders zo veel mogelijk bij het onderzoek te betrekken. Niet alleen zodat ze de resultaten meekrijgen, maar ook vooral omdat zij een van de belangrijkste bronnen van informatie zijn. Tijdens de week worden er regelmatig updates en debriefs gestuurd, zodat het hele team op één lijn blijft.
Neem de tijd voor het verzamelen en presenteren van de bevindingen
Dit vond ik persoonlijk de allerbelangrijkste les. Bijna 40% van de tijd gaat uit naar het uitwerken van de bevindingen en presenteren aan alle betrokkenen. Op het moment dat er maar beperkte tijd voor onderzoek is, merk je dat juist vaak de uitwerkingstijd ingekort wordt. Het is heel verleidelijk om snel een korte lijst van bevindingen te delen en dan direct aan de slag te gaan met de ideeën of verbeteringen die daaruit voort komen. Maar juist het goed uitwerken van de bevindingen geeft op langer termijn veel voordeel. Het hele team moet altijd op de hoogte kunnen zijn van eerder uitgevoerd onderzoek, zodat iedereen weet waarom er bepaalde keuzes gedaan worden.
Het artikel eindigt nog met een paar korte maar waardevolle tips. Lees het hier.