Podcastplatform Vriend van de Show enthousiast onthaald

Een maand geleden ging Vriend van de Show live, het nieuwste podcastplatform dat producenten Dag en Nacht Media ontwikkelden met Digital Natives. Op 8 juni 2020 werd het platform gelanceerd. Het biedt een thuisbasis voor podcastmakers: een eigen website waarin zij alle gereedschappen tot hun beschikking hebben om snel en gemakkelijk met hun publiek te communiceren. Luisteraars vinden er alle afleveringen, extra updates, en kunnen zich inschrijven voor de nieuwsbrief van de show.

Het nieuwe digitale platform werd aanvankelijk gelanceerd met een handjevol podcasts van Dag en Nacht Media, met als bedoeling om het platform te testen met een behapbare publieksgrootte en op tijd bij te kunnen schakelen, mocht er belangrijke feedback komen. Binnen een maand bleken de reacties van makers en luisteraars echter zo positief, dat er inmiddels dertig shows op het platform aangemeld zijn.

Vvds

De eerste cijfers

Onder meer Een podcast over Media prezen het nieuwe platform aan in hun laatste uitzending. Binnen 24 uur had de podcast meer dan €1000,- aan donaties ontvangen. Luisteraars reageerden enthousiast, maar vooral veel andere podcastmakers dienden zich aan, waardoor er binnen een maand ook een hoop podcasts op het platform verschenen die niet aangesloten waren bij Dag en Nacht. Hierdoor zijn we direct van start gegaan met een veelzijdig stel shows die we kunnen analyseren en waar we conclusies uit kunnen trekken.

In de eerste twee weken na de lancering mochten we op het platform 5.000 unieke bezoekers verwelkomen. Ruim 600 mensen maakten een account aan, die bij elkaar 400+ donaties hebben gedaan en bijna 100 reacties hebben achtergelaten. De eerste week heeft platform voor de makers ruim €10.000 opgeleverd. 70% van de donateurs koos ervoor om hun donatie jaarlijks automatisch te herhalen.

Ook merken we uiteraard enorme pieken in donaties wanneer een podcaster Vriend van de Show tijdens een uitzending noemt, maar zien we ook interessante verschillen tussen de shows en hun doelgroepen. Deze conclusies kunnen we meenemen bij het bepalen van de roadmap voor het komend jaar.