Performance-verbeteringen voor een sneller digitaal platform
Search Engine Optimization – zoek het op in Google of DuckDuckGo en je krijgt 187.000.000 resultaten in nul punt zes seconden. De term bestaat inmiddels al jaren, maar het grote publiek begrijpt op zijn hoogst het topje van de ijsberg. En om de zaak nog complexer te maken, is er een ontelbaar aantal factoren dat bijdraagt aan een hoge of juist lage zoekmachine-ranking. Die gaan we dan ook niet allemaal behandelen, want in dit artikel draait het maar om één ding: snelheid. Voor Google belangrijk, maar voor je bezoekers natuurlijk des te meer.
Om Top Gun te parafraseren: we feel the need for speed. De dagen van inbelmodems zijn ver achter ons, en de meesten van ons zijn inmiddels bliksemsnelle glasvezelverbindingen gewend. Deze gemakkelijke toegang tot snel internet heeft ons op een bepaalde manier verwend, want wanneer een website langzaam is zijn bezoekers geneigd om alweer weg te zijn voordat ze ook maar één pagina hebben gezien. Er is geen geduld meer voor langzame websites en platforms; een bezoeker gaat gewoon vrolijk door naar de volgende kandidaat in zijn of haar Google-resultaten.
Hoe ontdek je precies of je platform snel genoeg is voor een groot publiek? Pak allereerst Pingdom er eens bij, een handige speed test tool die je site direct een cijfer geeft én suggesties geeft voor verbeteringen.
1. Analyseer je snelheid met Pingdom
Let’s put our money where our mouth is. We vergelijken onze website met die van Google:
Het is verleidelijk om direct naar paginagrootte te kijken (en dat gaan we zodadelijk ook doen), maar waar het ons bij een snelheidsmeting nog veel meer om draait is de load time. Die verschilt niet veel met die van Google; we hebben het in beide gevallen over milliseconden. Wanneer je laadtijd richting de seconde gaat moet je je zorgen gaan maken.
Wat die paginagrootte betreft; die is voor de Digital Natives homepage aanzienlijk. Dit komt duidelijk door de indeling deze pagina – we vuren een hoop afbeeldingen op onze bezoekers af. Dit kan een designkeuze zijn (zoals in het geval van de Digital Natives website), maar ook vaak een bijkomstigheid waar je op sommige platforms niet onderuit komt – denk aan webshops met mooie afbeeldingen in een productoverzicht. Wanneer je met veel afbeeldingen te maken hebt, zul je maatregelen moeten treffen om het inladen van die afbeeldingen te versnellen.
Een content delivery network (CDN) kan die oplossing bieden. Zo’n CDN verspreidt je bestanden over de hele wereld, op verschillende servers in verschillende datacenters. Dit versnelt de aflevering van afbeeldingen en andere bestanden naar je bezoekers, omdat deze altijd vanaf een nabije server worden ingeladen. Bovendien worden de servers minimaal belast, omdat ze zware taken kunnen verdelen. Voor dit doel gebruiken we persoonlijk graag Cloudflare.
2. Verbeter je prestaties met Pingdom
Wanneer je voorbij de algemene statistieken scrollt, zie je dat Pingdom ons meer te leren heeft. Onmiddellijk ontvang je optimalisatie-suggesties en zie je hoe de score van je platform tot stand is gekomen.
Natuurlijk zijn ze niet allemaal even belangrijk. Sommige kun je met rust laten omdat ze slechts enkele milliseconden aan winst opleveren – het gaat de meesten van ons vaak om grootse effecten met weinig moeite. Desalniettemin biedt Pingdom in dit rijtje suggesties waar je development-team direct mee aan de slag kan. Dus zet ze aan het werk!
3. Schakel de grootste boosdoeners uit
Een ander handig overzicht dat Pingdom biedt, is de lijst met file requests. Je krijgt hiermee een accuraat inzicht in hoe lang je bezoekers op ieder individueel bestand moeten wachten, en of het probleem van de lange laadtijd van een bestand bijvoorbeeld ligt aan de bestandsgrootte of aan een server die lang moet nadenken voordat hij een berekening kan maken. Je vindt de grootste boosdoeners. Duurt die homepage-afbeelding drie seconden? Kleiner maken. Kost het de server een eeuwigheid om de laatste artikelen in te laden? Dan is er iets goed mis in dat specifieke script. Duurt alles lang? Dan is je server misschien wel aan vervanging toe.
4. Leer met PageSpeed Insights wat Google van je platform vindt
Nu je je platform hebt geoptimaliseerd voor je medemens, is het tijd om te leren wat de robots ervan vinden. Oftewel: zijn er nog prestatieproblemen die impact hebben op je SEO-score in Google, DuckDuckGo of andere zoekmachines?
Zoals gezegd zijn de algoritmen van zoekmachines tegenwoordig ingewikkelde cocktails van ontzettend veel factoren. Maar duidelijk is dat langzame platforms een stuk lager scoren dan hun snellere concurrenten. Om te ontdekken of je prestaties gunstig beoordeeld worden, gebruik je Google's PageSpeed Insights. Een tool die vergelijkbaar is met Pingdom, maar meer inzichten geeft op het gebied van SEO en techniek.
De rapporten van PageSpeed Insights
Wanneer PageSpeed Insights je URL heeft geanalyseerd, presenteert zij de resultaten in twee tabs: Mobile en Desktop. Opvallend is dat de Mobile tab altijd als eerste geopend is, wat maar aangeeft hoe belangrijk Google mobiel en responsive design is gaan vinden.
Zoals bij Pingdom, wordt de score van PageSpeed Insights bepaald door het gemiddelde van verschillende categorieën. Door deze categorieën individueel te analyseren krijg je al snel een idee van de belangrijkste pijnpunten:
Om je scores te verbeteren, biedt PageSpeed Insights enkele opportunities en diagnostics waar je development-team direct mee aan de slag kan. Net als bij Pingdom moet je hierbij in de gaten houden dat niet alle genoemde verbeterkansen even belangrijk zijn.
5. Ken niet alleen je zwakten, maar vooral ook je kracht
Naast het analyseren van problemen binnen je platform is het enorm belangrijk om je bewust te zijn van de onderdelen die juist wel goed functioneren. Het overzicht passed audits geeft je een duidelijk beeld van de punten waarop je platform goed scoort.
Door deze lijst regelmatig in de gaten te houden krijg je een beeld van welke feature-wijzigingen een positieve of juist negatieve invloed hebben op je snelheid (en daarmee je SEO-ranking). Bovendien leert dit overzicht je of de onderdelen waar je de grootste marketinginspanningen verricht, ook de onderdelen zijn die het meeste succes hebben.