Skip naar content
digital natives
digital natives

Meaning Conference is dé conference voor betekenisgeving in het bedrijfsleven

Het komt zelden voor dat je ‘s ochtends voordat een conferentie is begonnen al drie interessante gesprekken hebt gevoerd – waarvan één met een keynote speaker. Op Meaning Conference, in het idyllische Brighton, lijkt het eerder norm dan uitzondering. Deze laagdrempeligheid van contact maken staat symbool voor de kracht van de conferentie, die op een inspirerende wijze bedrijven en betekenisgeving samenbrengt. Erik deelt in dit artikel zijn drie belangrijkste inzichten.

Het verschil tussen purpose en meaning

Professor Marjolein Wiersma doet bij werknemers onderzoek naar het ervaren van betekenis binnen hun werk. Een interessant onderscheid dat ze maakt is tussen purpose en meaning.

Purpose, oftewel het hogere doel, is een ‘grootse’ top-down-ervaring die cognitief wordt meegekregen. Meaning, oftewel betekenisgeving, is kleiner. Meer een bottom-up-ervaring die je gevoelsmatig deelt met de mensen om je heen. Zo kun je ook purpose ervaren zonder meaning; op scholen of ziekenhuizen is er bijvoorbeeld altijd een inherente maatschappelijke ‘purpose’ aanwezig, maar door overwerk en stress kan het gebeuren dat je geen betekenis meer in je werk ervaart.

Andersom kan het voorkomen dat je voor een bedrijf werkt zonder grote ‘purpose’, maar dat je veel betekenis ervaart in het onderlinge contact met directie en collega’s.

Wiersma zegt dan ook dat de grootste betekenisgeving vaak in het kleine zit, en niet per se in de grote gebaren. Dit geldt ook voor klanten: net dat momentje extra aandacht aan iemand kan veel meer opleveren dan een grote reclame over je hogere doelen.

Art vs design

Ruimte blijven maken voor creativiteit binnen een technologische, ‘functionele’ wereld is een van onze grote uitdagingen als digitaal bureau. Echte creatieve processen die fundamenteel nieuwe ideeën en oplossingen opleveren zijn moeilijk in te passen binnen de snelle wereld van sprints en MVP’s.

Daarom was het verhelderend om Amy Whitaker te horen praten over de natuurlijke strijd tussen art en business. Ze maakt in eerste instantie een wezenlijk onderscheid tussen transformational change en incremental change. De eerste behoort tot het domein van art en de tweede tot het domein van design.Wil je transformatieve oplossingen bedenken, dan zul je daar ruimte voor moeten maken. In de letterlijke zin van het woord:afgesloten ruimtes en ook afgesloten tijd. Waar je zonder druk van opdrachtgevers, budgetten en projecten aan iets kan werken. Je moet ook de kans krijgen om te mogen falen. Ze noemt dit studio time, een omgeving waar creativiteit pas echt los komt en spontaan kan groeien naar iets wat de wereld kan veranderen.

Zaytun olijfolie en de kracht van het verhaal

Toen we voor de laatste spreker gingen zitten werd me een flesje olijfolie aangeboden – ik bedankte vriendelijke in de wetenschap dat ik het een avond en een treinreis terug naar Amsterdam achter me aan moest slepen. Op dat moment begon het verhaal van Atif Choudhury.

Toen Atif te horen kreeg dat honderden Palestijnse families leefden onder erbarmelijke omstandigheden en verdreven werden uit hun ouderlijke olijfgaarden, zag hij het als zijn missie om die eeuwenoude traditie te herstellen. Het bleek een onmogelijke opgave. Alles ging fout wat er fout kon gaan: ze moesten de olijven smokkelen langs de Israëlische autoriteiten, containers raakten zoek, de eerste crowdfunders uit Engeland moesten opnieuw crowdfunden. Maar Atif bleef doorzetten. Opeens was daar na jaren ploeteren een traditionele Palestijnse olijfolie in de Engelse winkel die samen met de arme boeren uit de westelijke Jordaanoever was geproduceerd. Een ongelofelijk heldenverhaal. En het bevestigde dat de grootste inspiratie op een conferentie niet uit inzichten komt maar uit bijzondere menselijke verhalen. Ik ben na afloop gelijk dat flesje olijfolie op gaan halen.

De kruising tussen mens, digitale technologie en betekenis

Als Digital Natives denken we veel na over hoe we digitale technologie kunnen ontwikkelen die bijdraagt aan mensen, bedrijven en samenleving. In de toekomst zal dit doel steeds belangrijker worden – voor ons als bureau en voor de hele wereld om ons heen. We geloven dat alle bedrijven opnieuw zullen gaan nadenken over de rol die ze in het grotere plaatje spelen.

Een van de positieve ontwikkelingen die we zien is de groei van bedrijven en organisaties die purpose driven zijn en die hun medewerkers, klanten en partners een betekenisvolle ervaring kunnen geven. Meaning Conference is daar een prachtig voorbeeld van. Inmiddels bestaat het congres zeven jaar en verbindt het een bijzondere groep ambitieuze mensen die geloven in een betere manier van zakendoen.

digitaal vraagstuk?
bel +31 (020) 333 0880 of mail
naar hello@digitalnatives.nl