Native Narrative: Welkom Naomi
“In een warme cultuur zakelijkheid toevoegen, dat is waar ze goed in is.” Naomi van Stelten is sinds kort bij Digital Natives als managing director aan de slag. Op het eerste gezicht is Naomi een vrouw met karakter. Als je haar leert kennen merk je al snel dat ze goede voelsprieten heeft en veel oog voor de mensen in het team. “Ik leer graag iedereen kennen en wil vooral weten wat zij zien.” Ze is dan ook vanaf dag één onderdeel van team Natives. Aan mij de eer om een deep-dive te doen met haar.
Sasja: Vertel eens, wie is Naomi in a Nutshell? Any hidden talents, guilty pleasures?
Naomi: Ik woon samen met mijn 2 zoontjes en vriend in Amsterdam. Ik denk dat als je dat mijn vrienden en familie zou vragen je te horen krijgt dat ik veel humor heb, ongeduldig ben en altijd zin heb om dingen te doen! Een hidden talent is dat ik heel goed kan boetseren met modelklei: ik heb ooit een cursus boetseren met naaktmodellen gevolgd. En guilty pleasure, pfoe, ik denk dat ik van speed/death metal houd wel een mooie is. Ik fiets regelmatig hard door de stad met Pantera (death metal band) in mijn oortjes. Dat zoeken mensen niet vaak achter mij.
Sasja: Haha, dat had ik ook zeker niet achter je gezocht en toch zie ik je al helemaal fietsen! Wil je met ons delen wat het meest interessante is dat je gezien/gelezen hebt deze week?
Naomi: Ik ben nog aan het bijkomen van ‘Get Back’, de 8 uur durende docu over The Beatles. Aanrader!
Sasja: Thanks voor de tip! Ik ben ook heel benieuwd naar je werkende leven. Kun je ons kort meenemen in jouw carrièreloop?
Naomi: Ik wilde altijd al bij de televisie werken, het liefst achter de schermen. Na mijn opleiding film en televisiewetenschappen ben ik aan de slag gegaan bij Endemol. Niet echt een gezonde omgeving om net afgestudeerd aan de slag te gaan, dus ik hopte al snel over naar de publieke omroep. Na 4 jaar als eindredacteur bij de NCRV te hebben gewerkt, waar ik vooral bezig was met het verbinden van televisie en internet (o.a. voor Willem Wever), wilde ik graag een nieuwe uitdaging. Ik snakte naar de commerciëlere wereld, waar er efficiënter wordt gewerkt. De stap naar het bureauleven was snel gemaakt. Ik heb onder andere bij IJsfontein, Mirabeau en Grrr gewerkt, in rollen als Strategie Client Manager, New Business en later ook vaak de rol als Managing Director. Ik was veel bezig met het verbinden van afdelingen en het stroomlijnen van processen. Ik hou van de uitdaging om in korte tijd een bedrijf te analyseren en verbeteringen door te voeren.
Sasja: Mega interessant, als je dat kunt heb je goud in handen! En waarom ben je bij Digital Natives gekomen?
Naomi: Ik had vanuit mijn tijd bij Grrr altijd al interesse in Digital Natives, omdat ik voor mijn werk al met ze in contact was en ze inspiratievolle projecten hadden. Het zijn stuk voor stuk hele lieve, leuke mensen om mee samen te werken. Dat is dan ook gelijk een van mijn uitdagingen hier, om in een warme cultuur meer zakelijkheid aan te brengen. Daarnaast is Digital Natives purpose-driven, de focus ligt op de wereld een stukje beter maken. Digitale platformen ontwikkelen voor klanten die met hun missie bijdragen aan een mooiere wereld, zoals een Nieuw Amsterdams Klimaat, Fair Wear of Voordekunst.
Sasja: Wat maakt Digital Natives uniek in jouw optiek?
Naomi: Digital Natives is technisch en security-wise super sterk, er zijn veel senior developers in dienst die dagelijks aan innovatieve digitale platforms bouwen. Daarnaast begint bijna elk traject met een uitgebreide strategische fase, waarin klanten worden begeleid in het vertalen van de missie naar een heldere digitale strategie die gericht is op groei en impact maken. Dus er is zowel op strategisch als op executief niveau veel waarde in huis. Daarnaast dus de focus op een betere wereld, die is te voelen in de dagelijkse inzet van het team.
Sasja: Ja, dat ervaar ik ook. De team spirit om de wereld een stukje mooier te maken! Mijn volgende vraag is; wat maakt een agency volgens jou succesvol?
Naomi: De meeste oprichters van bureaus zijn geen managers. Dan zie je vaak dat met een mannetje of 20 een mooi moment is om met hulp van buitenaf een plan te maken om verder te groeien. Key factoren voor succes zijn volgens mij een heldere taak/rolomschrijving, duidelijke processen en waardering. Aan de sales kant is het belangrijk om keuzes te maken, want je moet kiezen om gekozen te worden. Waar ligt als bureau je toegevoegde waarde, hoe profileer je het bureau in de markt? Door een duidelijke positionering zal je de klanten aantrekken die hiermee matchen.
Sasja: En waar ligt jouw kracht?
Naomi: Om in een organisatie van veel denkers en doeners te zorgen dat de ideeën gestructureerd gerealiseerd worden. Ik ben goed in het scheppen van helderheid, het creëren van kaders. Je ziet dat mensen het beste varen op duidelijkheid, al moet er wel vrijheid blijven. Ik zit eerst op zwart-wit niveau om vervolgens naar grijs te kunnen. Bij mij staan mensen altijd centraal, want bij een bureau van deze omvang is de waarde altijd de optelsom van de mensen die er zijn. Ik kan snel analyseren waar winst te behalen valt en daarbij luister ik goed naar het team. Er zijn vaak al een hoop ideeën in huis over hoe dingen nog beter kunnen. Daarnaast is een belangrijke skill het maken van keuzes. Ik heb geen moeite met het nemen van beslissingen, liever een verkeerde beslissing dan stil staan!
Sasja: Ik wil het interview graag afsluiten met een avontuurlijke vraag; Zou je liever de rest van je leven spenderen op een zeilboot of in een camper als huis?
Absoluut in een camper, huisje op wielen. En dan terug naar Australië op reis!