Met deze mediatrends moet je het komende jaar rekening houden

Trending

Onze Natives verzamelen elke dag artikelen op het web. Deze week selecteerde Elmar een long read van Thomas Baekdal. Hierin geeft new media kenner Thomas Baekdal zijn visie op media voor het komende jaar. Een analyse die niet alleen toepasbaar is op digitale journalistiek maar op digitaal ondernemen in het algemeen.

Uitgevers zijn te weinig bezig met hun product

Het kernprobleem wat Baekdal signaleert is dat uitgevers teveel bezig zijn met het volgen van een format en de massa en te weinig met hun eigen totaalproduct. Ze verschuiven bijvoorbeeld aandacht en energie naar Facebook wat uiteindelijk enkel bijdraagt aan de groei van Facebook, maar niet aan eigen succes. We zijn in de realiteit beland waarin er voor het publiek teveel beschikbaar is. In zo’n wereld moet er een bijzondere reden zijn om structureel lezers en sponsors aan je te binden. En exact dat lukt niet door te doen wat iedereen doet.

Stop energie in alles wat je doet

De belangrijkste take-away: stop je energie niet alleen in je content maar in alles wat je doet en breng het samen tot een memorabele service die afgestemd is op je ontvanger. Zelf zou ik het willen vergelijken met de service van een restaurant. Stel je voor dat je bij een goede eetgelegenheid zit en tijdens het hoofdgerecht klopt de ober aan met de vraag of je een knipbeurt wil. Hoewel dat an sich memorabel zou zijn, lijkt het me weinig succesvol. Maar dit is wel hoe veel online platformen zijn ingericht.

Hoe kan het anders? Een paar concrete richtingen:

  • Focus op het maken van memorabele momenten i.p.v. een veelvoud aan clicks die direct vergeten zijn. Wanneer het memorabel is dan is de intentie om een membership aan te gaan direct hoger.
  • Stap uit het random advertentie systeem en start met het ontwikkelen van passende verkoopbare producten. Verkoop daarbij alleen dingen op momenten wanneer mensen ook ‘purchase intent’ hebben.
  • Maak van je journalisten geen fabriekswerkers die over trending nieuws schrijven, maak van je mensen het verhaal. Ook omdat trending nieuws straks geproduceerd wordt door AI. Ga in plaats daarvan aan de slag met wat je kan doen met slimme techniek en nieuwe vormen van data om tot een sterker verhaal en service te komen.

Lees hier de long read (gratis registratie / 1 week vrij lezen)