Het ontwerpen van momenten
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunt makers in de hele sector, waaronder vormgeving, architectuur, digitale cultuur en alle mogelijke kruisverbanden hiertussen. Digital Natives ontwierp en ontwikkelde een geheel nieuwe website voor het fonds op basis van onderzoek en zet zich in voor de groei hiervan.
In deze blog duiken we in de designuitdaging van deze opdracht. In een interview met onze Creative Director Elmar lezen we meer over zijn visie op design in de ontwikkeling van de website voor Stimuleringsfonds Creatieve industrie. Ook gaan we dieper in op het designproces en het ontwerpen van "momenten".
Welke rol had design in het ontwikkelen van de website voor stimuleringsfonds?
“Designers have a lot to learn and a lot to prove” (Naoto Fukasawa). Dit betekent dat design een inherent onderdeel is van het ontwikkelproces van begin tot eind. In de basis ontwerpen wij momenten. Het vraagstuk start bij weten welke behoeftes er bestaan, wat de context is van een moment en welke interactie daar het beste op aan kan sluiten. Als er verschillende doelgroepen met eigen behoeftes bestaan ontwerp je niet alleen de momenten maar ook de samenhang ertussen. En als je iets maakt wat een tijd mee dient te gaan ontwerpen we een designsysteem dat duurzaam en schaalbaar is richting de toekomst.
Om een voorbeeld te geven: als we kijken naar de hoofdvraag: ‘Hoe wordt het aanvragen van een subsidie makkelijk, toegankelijk en effectief?’ dan draait het om het optimaliseren van service. Het antwoord zit dan vaak in het wegnemen van frictie.
Terwijl als we kijken naar een andere hoofdvraag: ‘Hoe inspireer en motiveer je nieuw publiek tot aanvragen?’ dan kan het interessant zijn om iemand mee te nemen in een verhaal, bijvoorbeeld door middel van verassende of spontane elementen. Hierin werk je juist met het toevoegen van een hoeveelheid frictie.
Hoe vertaal je de uitkomst van het doelgroeponderzoek naar het designconcept?
In dit geval zijn er interviews gehouden met verschillende doelgroepen en is er gekeken naar gedrag in de bestaande kanalen. De truc is om de informatie die wordt verzameld in juiste context te plaatsen en daaruit significante patronen en inzichten te halen.
Als er een goed begrip is kun je los gaan en je creativiteit de ruimte geven. Stimuleringsfonds is duidelijk een gids in het creatieve landschap. Dit zit letterlijk in hun identiteit, de kenmerkende S-vorm. Maar dit kwam ook duidelijk uit het onderzoek: behoefte aan een begeleidende rol. Die rol hebben we vergroot. Een S is van twee kanten te benaderen (uiteinden), de inhoud en het aanbod online ook: organisch of functioneel.
Hoe communiceer je met de front en back-end developers over het ontwerp?
Het is teamwork. Een online dienst is een levend systeem. Elke expert draagt een deel bij van puzzel. Iedere fase is een andere expert in de lead (een strateeg, een designer, een developer) en bieden anderen support en reflectie. Wij zijn praktisch ingesteld, geen fan van boekwerken aan communicatie. Er zijn sessies waarin de puzzel gezamenlijk verder wordt gevormd.
Welke rol heeft design in projecten bij Digital Natives over het algemeen?
Bij Digital Natives start design altijd met de vraag: hoe maken we de meeste impact? Dus design speelt continu een rol in een project. We zijn allemaal creatieve makers, en als maker ben je al snel mede-ontwerper. Co-creatie is essentieel. Het is veelal het zijn van een spons enerzijds en het aangaan van een creatief proces anderzijds. Het beste ontwerp ontstaat vanuit een visie, een speculatie, een durf, een intuïtie.
Wat is er bijzonder aan het design van Stimuleringsfonds.nl?
Wat enorm geslaagd is in dit product is de balans. Er is enorm veel mogelijk in een interactief medium. De uitdaging zit in delen durven weglaten en ontvouwen op het juiste moment. Dat staat op gespannen voet met de korte aandachtspanne die een gemiddelde bezoeker tegenwoordig heeft online. Wat als ze iets niet snel genoeg vinden? Maar een overdaad aan opties en informatie bieden is niet het antwoord. De website van Stimuleringsfonds is enorm organisch geworden op alle lagen van de ervaring: zoals informatie, presentatie, functie en imago.
Wat waren de uitdagingen, design technisch?
Als fonds heb je een plicht om diverse doelgroepen te bedienen. Informatie aanbieden op het juiste moment is altijd een uitdaging. Dit vraagstuk zien we vaak terugkomen. Het mooie is dat het makkelijk is te testen. Kwestie van trial and error.
Hoe was de samenwerking met Studio van Onna?
Het was heel aangenaam samenwerken met Nikki van Onna. Van Onna heeft door de jaren heen een ontzettend herkenbaar en sterk merk neergezet. Als nieuwe ontwerppartij wil je aansluiting zoeken op het bestaande gedachtegoed en daar waarde aan toevoegen binnen het actuele landschap. Je zoekt met elkaar de grenzen op. In de conceptfase gingen we te ver. Van Onna bracht dit terug tot de kern en heeft de vernieuwing van het visuele gedrag mee gestuurd en gevormd. Het ging soepel omdat beide partijen veel kennis hebben van de frontend mogelijkheden van het web.