Creative Coding - Hoe maak je digitale experiences?
Allereerst: creative coding, wat is dat eigenlijk? Creative coding is een vorm van programmeren waarbij het doel is iets expressiefs te creëren, en niet zo zeer iets functioneels. Hierbij kan de term 'functioneel' ook dubbel zijn: moet iets per se functioneel zijn om bruikbaar of impactvol te zijn? Daarover later meer.
Creative coding - of creative computing - is in opkomst: waar het in eerste instantie een kleine niche-bezigheid was is het inmiddels meer en meer een gewilde skill in de creatieve industrie. Designers en kunstenaars gebruiken in essentie programmeren als een tool om digitale experiences te maken - een logische stap in een steeds verder gedigitaliseerde wereld.
Een aantal Natives woonde Iterations bij, een creative coding symposium in Amsterdam. Met een focus op inclusiviteit bestond de inspirerende line-up uit internationale sprekers, ieder uit hun eigen niche binnen het werkveld van creative computing, zoals web tools, machine learning, world building en creative education. Het overkoepelende thema: hoe kunnen recente technologische ontwikkelingen makers in staat stellen om nieuwe creatieve richtingen uit te zetten?
Een aantal hoogtepunten:
Jazmin Morris
Jazmin is een creative computing artiest en educator uit Londen. In haar werk en research onderzoekt ze de thema's inclusiviteit en representatie binnen technologie. Hierbij gebruikt ze gratis en open-source software om digitale experiences te creëren die hun licht werpen op issues zoals gender, ras en macht. Hierbij legt ze de focus op de complexiteit van het simuleren van cultuur en identiteit.
Volgens Jazmin is cyberspace niet een representatieve plek voor alle lichamen. Haar doel is om mensen in staat te stellen kritiek op dit feit te formuleren en zich cyberspace toe te eigenen. Dit doet ze door game development te onderwijzen via Twine. Twine is een gratis, open-source tool die de nadruk legt op de structuur van hypertext, waarvoor geen bestaande kennis van programmeertalen nodig is - iets wat bij veel andere game development tools wel het geval is. Rondom Twine bestaat een brede community van developers die anders gemarginaliseerd zouden zijn. In de woorden van Eden Fuller, lead software developer bij Ikea: “With so many barriers to entry removed, Twine has empowered creatives who might otherwise never have made a game.”
Morris gelooft sterk in het idee dat programmeren beter benaderbaar gemaakt kan worden door er op een toegankelijke manier over te praten. Hierbij is het van belang te erkennen dat leren programmeren niet makkelijk is en om dat te normaliseren.
“Power and knowledge is gate-kept in our communities by “tech-bro’s” that guard knowledge and speak about technology in a really inaccessible way. So I do the exact opposite”
Jazmin Morris begeleidde onder andere een workshop waarin met behulp van een javascript library pizza's werden getekend.
Yehwan Song
Yehwan Song is een in Korea geboren artiest, grafisch ontwerper en web developer. Ze ontwerpt en ontwikkelt experimentele websites die gedreven worden door content, en niet zo zeer door statische templates en web design conventies. In haar projecten probeert ze een twist te geven aan het algehele idee van web design en ondermijnt ze gebruikelijke user-experience patronen waarbij het gedrag van gebruikers wordt overgesimplificeerd. Ze streeft hiermee naar diversiteit boven consistentie en efficiëntie.
Het was fascinerend om te zien hoe Yehwan digitaal design benadert en hoe ze radicaal onze denkwijze over het web wil veranderen. In haar eigen woorden:
“People are trying to make websites more focused on being user friendly. Just making it easy to use, and as ‘good’ as possible. It’s kind of frustrating because they end up only using the same templates, meaning the user can only find where the button is and how to use it.”
Deze oversimplificatie van webdesign is iets dat Yehwan ziet als een het tekortdoen van mensen. Bovendien maakt het het internet nodeloos uniform.
“If you think about good general graphic design, it’s more focused on the content. Most posters and editorial designs are driven from the content, and utilise features that present that content in the best way,”
Deze manier van denken over design wordt grotendeels genegeerd in de wereld van het web, en nog specifieker in de wereld van technologie, omdat mensen vaak gefocust zijn op de techniek en op het vergemakkelijken van het leven van de eindgebruiker. Hoewel dat laatste nodig kan zijn is het op zijn tijd nuttig een wat spannendere en aan het denken zettende user experience te bieden.
Valerie Fuchs
Valerie is een in Amsterdam gebaseerde full-stack engineer bij Wetransfer, educator en oprichter van Cafe Robot. Na 7 jaar in digital marketing wilde ze graag dichter op de code werken en koos ze zo'n 5 jaar geleden voor een carriére als developer.
Ze begon deze tocht door een coding bootcamp te voltooien in 2017, waarna ze deelnam aan vele tech events en meet-ups. Hierbij viel haar op dat de meeste van deze evenementen een ongemakkelijk gevoel opriepen en niet toegankelijk aanvoelden voor zogeheten newbies.
“We have to understand that technology is everywhere. Which in turn means that everyone needs to be represented in the industry that shapes it.”
In een online workshop van Valerie werd ons met behulp van verwijzingen naar eten geleerd om te werken met p5.js.