Skip naar content
digital natives
digital natives

AI assistenten: een case study

De razendsnelle opkomst van kunstmatige intelligentie brengt veel nieuwe mogelijkheden. AI assistenten zijn daar één van. Deze case study gaat over onze eerste ervaringen met deze technologie.

Wat is een AI assistent?

Een AI assistent kan vragen van bezoekers beantwoorden, zonder dat daar een website of een werknemer aan te pas komt. Dit doen ze meestal aan de hand van veelgebruikte Large Language Models (LLMs) zoals ChatGPT en Gemini.

De assistent krijgt specifieke instructies en wordt voorzien van extra informatie over een specifiek onderwerp. Aan de hand van deze instructies kan de assistent antwoord geven op veel verschillende vraagstukken.

Ronnie.AI

Ronnie.AI is ons eigen experiment. Hij heeft als doel om vragen te beantwoorden die onze bezoekers hebben over onze ervaring, werkwijze, team en meer. Omdat Ronnie een prototype is, gaat dat zeker niet altijd even goed, zoals je misschien al hebt gemerkt.

Ronnie helpt ons in ieder geval om beter te begrijpen hoe AI assistenten werken, en wat ze voor onze klanten kunnen betekenen.

Deze assistent is gebouwd met behulp van de Vertex AI agent builder van Google.

Instructies

Een AI assistent krijgt instructies mee voor de beantwoording van vragen. Dit kan van alles zijn, zoals:

  • Tone of voice: een manier van schrijven
  • Taal: een taal waarin de assistent moet antwoorden
  • Grove taal: instructies om geen scheldwoorden te gebruiken
  • Een verwijzing naar relevante documenten die als input kunnen dienen.

Voorbeeldgesprekken

Om de AI nog beter te laten begrijpen hoe deze moet antwoorden kun je deze voorzien van voorbeelden. Dit is een serie veel voorkomende vragen en antwoorden waaruit de AI kan opmaken wat de bedoeling is.

Deze voorbeelden kun je later aanvullen aan de hand van gesprekken die de assistent gevoerd heeft.

Documenten

In de instructies kun je verwijzen naar documenten die relevante informatie bevatten. Dit kan van alles zijn, en de AI zal proberen om deze mee te nemen in de beantwoording van vragen.

In de praktijk

Dit klinkt allemaal heel simpel, maar in de praktijk is het moeilijk om echt controle te krijgen over de assistent. Fouten zijn moeilijk te voorspellen, en zelfs met hele specifieke instructies luistert de assistent niet altijd naar wat je wilt. De LLMs zijn getraind op een gigantische hoeveelheid informatie, die vaak niks te maken heeft met jouw doel.

Daarom blijft onze Ronnie voorlopig nog een experiment, maar we blijven onderzoeken hoe AI ons en onze klanten verder kan brengen.

digitaal vraagstuk?
bel +31 (020) 333 0880 of mail
naar hello@digitalnatives.nl