Skip naar content
digital natives
digital natives

Toegankelijkheid: maak je platform vandaag nog drempelvrij

Ieder project heeft er last van: meer ideeën dan tijd. Om digitale producten te ontwikkelen die voor veel mensen echte waarde toevoegen, moet je daarom vaak scherpe ontwikkelkeuzes maken. Verschillende belangen worden tegen elkaar afgewogen worden, en zo vergt het definiëren van de roadmap al een behoorlijke afstemming. De minder ‘zichtbare’ toegankelijkheidsrichtlijnen schieten er dan wel eens bij in. Zonde, want webtoegankelijkheid is essentieel voor een grote groep mensen.

Idealiter houden we daarom al vanaf het eerste moment rekening met de toegankelijkheid van een digitaal product. Dat loont ook financieel, want het met terugwerkende kracht toegankelijk maken van een website of applicatie kost namelijk ongeveer 10 keer zo veel als wanneer je er direct aan begint.

Realiteit is echter dat het niet altijd lukt om een MVP compleet toegankelijk op te leveren. Dat betekent gelukkig niet dat er helemaal geen maatregelen zijn die we vast kunnen treffen om hier toch rekening mee te houden. Natives Ezra en Koos delen vier tips om vanaf het begin van een project het verschil te kunnen maken op het gebied van toegankelijkheid.

Leef je in

Vraag je bij iedere beslissing af: maken we een product dat net zo gemakkelijk te begrijpen is met mijn oren als mijn ogen? Mensen met een fysieke beperking gebruiken vaak een screenreader of toetsenbord om een website te doorlopen. Probeer je in hen te verplaatsen door ook eens een website te doorlopen zonder je muis te gebruiken. Wat valt je op? Waar loop je tegen aan? Ervaar wat de drempels zijn en denk na over mogelijkheden om deze weg te nemen. Bijvoorbeeld door in je eerste ontwerpen al rekening te houden met kleuren, contrasten en duidelijke labels.

Maak semantisch correct gebruik van HTML5

Gebruik de juiste HTML-elementen voor de doelen die ze dienen. Deze elementen hebben namelijk vaak al een correcte styling (die je natuurlijk altijd kunt aanpassen) en minstens zo belangrijk: een ingebouwde toetsenbordfunctionaliteit. Cruciaal voor toegankelijkheid dus. Semantisch correcte HTML is net zo snel en simpel om te gebruiken als niet-semantische markup, wanneer dit direct goed wordt toegepast. Goede code is daarnaast niet alleen beter voor de toegankelijkheid van je product, maar ook voor een meer responsive site en betere ranking in zoekmachines. Een no-brainer dus. En, als je dan toch zo goed je best doet op je HTML: vergeet de ARIA-attributes alsjeblieft niet.

Skiplinks om informatie over te kunnen slaan

Met semantisch correct HTML kom je al een heel eind op het gebied van toegankelijkheid voor toetsenbord gebruik, maar toch loop je vaak nog tegen een groot probleem aan: repetitieve elementen. Denk bijvoorbeeld aan de navigatie die op elke pagina hetzelfde is. Waarschijnlijk zit je er niet op te wachten om op elke pagina opnieuw helemaal door alle menu- en submenu-items heen te klikken of te luisteren hoe je screenreader gedienstig al die linkjes voor de zoveelste keer oplepelt. Skiplinks zijn daarvoor een ideale oplossing. Door vóór je navigatie een direct naar het artikel of sla navigatie over-link toe te voegen leid je iedereen gemakkelijk naar de voor hen relevante informatie.

Bied voldoende alternatieven

Het aanbieden van alternatieve informatie voor mensen met een beperking is de sleutel tot toegankelijkheid. Informatie moet immers waarneembaar zijn, óók als je bijvoorbeeld niet goed kunt zien of horen. Vraag jezelf daarom altijd af: staat er in deze infographic informatie die belangrijk is? En zo ja, kan ik deze informatie ook tot me nemen als ik niet kan zien? Als dat niet het geval is, is het belangrijk dat je een goed alternatief biedt waardoor de informatie toch beschikbaar wordt. Door middel van alt-tekst bijvoorbeeld. Dit geldt niet alleen voor afbeeldingen, maar bijvoorbeeld ook voor tekst, audio en video.

Wij geloven er heilig in dat er een hoop stappen zijn die weinig moeite kosten, maar veel verschil maken op het gebied van toegankelijkheid. Designtools, het aanbieden van alternatieve informatie, semantische HTML en skiplinks zijn daar slechts een paar voorbeelden van. We zijn ook heel benieuwd naar jullie ervaringen met webtoegankelijkheid en (simpele) stappen om hier meer rekening mee te houden. Samen hier eens over brainstormen? Neem contact op met sophie@digitalnatives.nl

digitaal vraagstuk?
bel +31 (020) 333 0880 of mail
naar hello@digitalnatives.nl