Wereld Natuur Fonds
Interactieve campagne daagt uit om aardiger te eten
Aardig eten, de nieuwe voedselcampagne van het Wereld Natuur Fonds, laat zien dat je met een paar simpele aanpassingen op je bord al een groot verschil maakt voor de natuur. De bewustwordingscampagne daagt uit om aardiger te eten door keuzes te maken die beter zijn voor de natuur en voor onszelf.
Samen met het WWF en Motivaction ontwikkelde Digital Natives de interactieve test Hoe Aardig Eet Jij. Door de test te doen ontdek je hoe aardig je zelf eet en ontvang je praktische tips en recepten die je kunnen helpen om nog aardiger te eten.
De uitdaging
Betekenisvol en behapbaar voor een groot publiek
Een complex thema (eetgedrag) behapbaar maken voor een breed publiek (heel Nederland) in een kort digitaal moment vraagt om een slimme aanpak. Om een succesvolle test neer te zetten was het van belang om:
De juiste balans te vinden tussen het aantal vragen en de kwaliteit van de uitslag
Antwoorden zo makkelijk mogelijk te maken, altijd in één klik
Het invullen van de test een leuke en inspirerende ervaring te maken
De oplossing
Een ontwerp dat mensen naar de juiste uitkomsten leidt
Het ontwerp is vriendelijk, speels en recht door zee. De test is ontworpen met veel aandacht voor het creëren van een activerende flow die mensen stapsgewijs naar een succesvolle uitkomst leidt. Hier kunnen ze zich aanmelden voor de bijbehorende e-mailcampagne. In de opvolgende mail journey ontvangen ze persoonlijke tips, leuke recepten en aardigheidjes die het makkelijker maken om door kleine veranderingen bij te dragen aan een natuurpositief voedselsysteem.
Slimme algoritmes voor een relevant resultaat
Door gebruik te maken van slimme algoritmes wordt een persoonlijke score berekend op basis van de gegeven antwoorden. Elke vraag weegt anders mee voor het eindresultaat, zo krijgt iedereen een relevante uitslag en advies op maat.
Altijd bereikbaar voor iedereen
Om een breed en divers publiek te bedienen is bereikbaarheid van groot belang. De quiz moet te allen tijde beschikbaar zijn voor duizenden mensen om tegelijk in te vullen. Door Static Site Generation (SSG) op Cloudflare is de quiz altijd toegankelijk, waar ter wereld deze ook wordt gedaan.
De impact
Ruim 50.000 Nederlanders doen de test in de eerste 4 weken
In de eerste maand van de test werd deze al ruim 50.000 keer gedaan. 51,693 keer om precies te zijn.
Hoe maakt Digital Natives deze impact mogelijk
Voortbouwen op kennis en ervaring van digitale campagnes en tests
De ervaring die Digital Natives de afgelopen 10 jaar heeft opgedaan met het maken van effectieve digitale tests, quizzes en interactives voor onder andere Brainwash, Human, Dimdocs en BNNVARA is gevat in het Digital Natives Quiz Management Systeem (QMS).
Door het QMS is het mogelijk om laagdrempelig maatwerk tests in te richten en kon Digital Natives voor WWF in een effectief proces een sterke test ontwikkelen.