Joods Cultureel Kwartier
Inspirerend content platform voor 400 jaar Joodse cultuur op 4 locaties
Het Joods Cultureel Kwartier deelt kennis over de Joodse geschiedenis, kunst en cultuur. Op 4 locaties op nog geen vierkante kilometer - het Joods Museum + junior, de Portugese Synagoge, de Hollandsche Schouwburg en het Nationaal Holocaustmuseum - belicht JCK meer dan 400 jaar Joods leven in Amsterdam en Nederland door middel van tentoonstellingen, evenementen en publicaties.
Digital Natives ontwikkelde samen met JCK een compleet vernieuwde website voor een breed scala aan doelgroepen, waaronder ouders met kinderen, schoolklassen, onderzoekers en tour operators.
De uitdagingen
Wegwijs raken in een groot aanbod
Met maar liefst 4 locaties en een imposante collectie is het voor bezoekers snel onduidelijk wat je nu écht moet zien. Hoe zorg je dat de bezoeker weet welk aanbod voor hen relevant is en waar dat te vinden is, zowel online als offline?
Een breed en divers publiek bedienen
JCK bedient een hoop doelgroepen met elk hun eigen interessegebieden. Hoe kun je met één oplossing deze verschillende groepen bedienen en zorgen dat zij zich herkennen in en geprikkeld worden door het aanbod? En kun je ze interesseren in delen van het aanbod dat ze misschien nog niet kennen?
Rijke cultuur en historie uitdragen
Het Joods Cultureel Kwartier herbergt een collectie en een schat aan kennis van 400 jaar Joodse historie. Hoe laat je zien dat de rijke Joodse cultuur in Amsterdam veel meer omvat dan alleen de periode van de Tweede Wereldoorlog?
Joods Cultureel Kwartier animation film
De oplossingen
Verhelderen propositie voor diverse doelgroepen
In de discoveryfase stonden we stil bij de organisatie en hun doelen. Door middel van desk research, data-analyse en workshops met de verschillende doelgroepen brachten we de belangrijkste journeys in kaart en signaleerden we strategische kansen. Op basis hiervan konden we heldere criteria en KPI's samenstellen om succes meetbaar te maken.
Leg de connectie met bezoekers: koppel offline en online
Uitgangspunt van het nieuwe JCK is om mensen beter begeleiden en voor te bereiden op hun bezoek. Enerzijds kunnen mensen met een drukke agenda ontzorgd worden tijdens het plannen van hun bezoek, anderzijds richten we de website zo in dat je méér uit je bezoek kunt halen door goede en interessante informatie voor- en achteraf.
Designprincipes: gids, verbind en verbeeld
- Service op de juiste momenten
- Verbeeld het kwartier en de onderscheidende propositie
- Zet in op meerdere beginpunten d.m.v. landingspagina's
- Gebruik thema's en routes - in plaats van tentoonstellingen - als overkoepelend, verbindend element
- Gebruik levendige beelden die de bezoeker meenemen in het aanbod en de ervaring van het bezoek
Landingspagina's als dedicated startpunt
Met specifieke landingspagina's kan voor elke doelgroep een digitale etalage ingericht worden die duidelijk maakt wat er voor hen te halen is bij JCK. Basisschoolklassen kunnen makkelijke routes volgen voor hun bezoek, een tour operator weet welk aanbod het best bij een toerist past, een onderzoeker kan de Onderzoekswijzer volgen en voor mensen met kinderen is duidelijk uitgelicht wat het Joods Museum Junior te bieden heeft.
Maak het geheel zichtbaar, stimuleer ontdekking
Door duidelijk onderscheid te maken tussen de locaties en deze aan verschillende content te koppelen is het voor iedereen duidelijker wat waar en wanneer te zien is. Dit wordt nog verder verrijkt met variabelen zoals tijd, locatie en thema. Door routes en thema's aan te bieden kan JCK de bezoeker vrijblijvend bij de hand nemen door de collectie en nieuwe ontdekkingen laten doen.
Craft CMS voor makkelijk, efficiënt contentbeheer
Met behulp van Craft CMS en een headless setup realiseerden we een moderne informatiearchitectuur en een fundament dat gemakkelijk uit te breiden en toekomstbestendig is. Met dit moderne CMS is content makkelijk en op een tijdbesparende manier te organiseren en beheren.
Ticketverkoop geïntegreerd, aanvragen versimpeld
Met een schijnbaar naadloze integratie van het ticketing systeem van JCK is het proces van ontdekken tot aankoop in één flow gevat. Daarnaast maakt een makkelijk te beheren form manager het mogelijk om aanvraagformulieren samen te stellen voor scholen, tour operators, persaanvragen en meer.