Bitonic
Grootste cryptoplatform van Nederland met 435.000+ aan verhandelde Bitcoins
Bitcoin voor iedereen. Met die missie is Bitonic in de lente van 2012 gestart als Nederlands eerste bitcoinonderneming. Inmiddels is Bitonic een grote speler en hebben zij een belangrijke en verantwoordelijke rol in het volwassen worden van de hard groeiende cryptoindustrie in Nederland.
Uitdaging
Na de Bitcoin-gekte van 2017 werd het tijd voor Bitonic om verder te kijken in de toekomst. Digital Natives werd gekozen om samen met hun team het nieuwe Bitonic.nl te ontwerpen en te ontwikkelen.
Aanpak
Van future vision naar nieuwe merkidentiteit en website
Voor toekomstgerichte bedrijven en organisaties creëren we future visions. Door workshops te organiseren inspireren we founders en stakeholders om verder na te denken over waar de organisatie heen groeit en welke uitdagingen spelen. Na het vergaren van deze inzichten gecombineerd met het inlezen in toekomst scenario's van de betreffende industrie trekken we ons terug om dit te vertalen naar beelden en narratieven van de toekomst. Daar komt een future vision uit. In het geval van Bitonic een interactief verhaal met beelden, animaties en verhalen die een toekomstbeeld schetsen van het merk.
Ter voorbereiding op het designproces zijn we gaan werken aan de merkidentiteit van Bitonic. Er bestaat een grote dosis idealisme binnen de organisatie en we vonden het belangrijk dat dit zich vertaalde naar nieuwe woorden en beelden die de branding kracht bij zet. Als basis hiervoor hebben we brand key workshops uitgevoerd met founders en stakeholders.
Het design en development van de nieuwe bitonic.nl hebben we nauw samen met het team van Bitonic uitgevoerd. We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de ideale user journeys voor het kopen van bitcoins. Hiervoor hebben we kwalitatieve interviews gehouden met mensen en hebben we prototypes getest. De development hebben we samen met Bitonic gedaan. Digital Natives nam een groot deel van de front-end ontwikkeling voor onze rekening en Bitonic de back-end werkzaamheden.
Resultaat
Een nieuwe merkessentie en platform voor Bitonic
We zijn uitgekomen op een nieuwe merkessentie: 'Take control.' Een sterke referentie naar de principes van Bitcoin waarin elk individu zelf controle kan krijgen over zijn eigen financiële middelen zonder tussenkomst van een bank of centrale overheid. De term 'Take control' wordt door Bitonic uitgebreid gebruikt binnen interne communicatie en staat tevens centraal in de communicatie naar buiten toe.
Er is veel aandacht besteed aan het verbeteren van de autoriteit en uitstraling van Bitonic, zonder het rebelse karakter te verliezen. Bitonic is het belangrijkste cryptobedrijf in Nederland en loopt voorop in het volwassen maken van de industrie.